Brugernes erfaringer

Tre kvinder mediterer

Tom Stern har mange klienter på meditationskurser, og alle har forskellige indfaldsvinkler til det at meditere. Læs tre kvinders vidt forskellige oplevelser med en guidet meditation.

Af Lotte Dalgaard
www.journalistlotte.dk

Lise, 65 år, har aldrig mediteret, og hun er også fuldstændig sikker på, hun ikke kan.

– Jeg tror ikke, jeg har tålmodighed til at koncentrere mig om at meditere i 20 minutter, og der foregår også alt for meget i mit hoved, siger hun.

Lise, der er gift og har tre voksne børn fra to tidligere ægteskaber, fik konstateret ovariecancer for seks et halvt år siden og har været igennem fem kemobehandlinger. Så der er ikke noget at sige til, at hun har mange tanker og bekymringer. Men sådan har det nu altid været, og selv om hun tit har tænkt på, at meditation måske ville være godt for hende, tror hun ikke, hun kan slappe af længe nok til at få noget ud af det.

Det tror Tom Stern.

– Alle kan meditere. Du skal ikke have forventninger til dig selv om, at det skal vare 20 minutter. Måske varer det et minut. Vær realistisk.

Tom Stern beder Lise sætte sig til rette og tage et par dybe vejrtrækninger.

– Luk øjnene og se en strand for dig. Der er nogle børn, som leger med en badebold. Hvilken farve har bolden?

– Først var den lilla, men så blev den blå og hvid, svarer Lise.

– Var det svært? Spørger Tom Stern, da Lise har åbnet øjnene.

– Nej. Det var ikke så svært. Men det var også meget kort. Jeg kunne godt tænke mig at fjerne alt muligt skidt fra mine tanker, men jeg tror ikke, jeg kan, siger Lise.

– Hvor mange år har det taget dig at lære dig at have alle de tanker?

– 65 år, siger Lise.

– Du fortæller på forhånd, hvad der kan lade sig gøre og ikke kan lade sig gøre. Jeg ved 100 pct., du kan meditere. Tror du på det?

– Ja, svarer Lise efter nogle sekunders overvejelse, og så er hun klar til en guidet meditation.

Bagefter fortæller Tom Stern, at Lise sagtens kunne meditere. Men hun blev meget ked af det under meditationen, og han fortæller hende, at hendes manglende evne til at slappe af og give slip, er det, der har gjort hende syg.

– Du er i maksimal kontrol. Du har en forestilling om, at hvis du giver slip, så sker der det og det. Men du skylder ikke nogen noget. Hvis du ikke lærer at give slip på kontrollen og slappe af, dør du af det, siger han til hende.

Lise bliver ked af det igen, men siger:

– Nu ved jeg, jeg kan, og nu skal jeg hjem og øve mig, siger Lise.

Falder i søvn

Anette, 35, har mediteret til Tom Sterns guidede meditationer på CD en del gange. Hun bor sammen med sin mand og to børn på 12 og seks år. Hun har tidligere lidt af angst og stress og tager antidepressiv medicin. Tom Stern spørger hende, hvorfor hun gerne vil meditere?

– For at finde indre ro, få slappet af og… finde mig selv. Når jeg bliver guidet igennem en meditation, mærker jeg mig selv, det er jeg ikke så god til ellers. Det er ”min halve time”.

Anette falder i søvn hver gang, hun mediterer, og det er hun ked af.

– Jeg føler ikke, jeg får det optimale ud af meditationen, når jeg falder i søvn, siger hun. Og Tom Stern siger:

– Hvis jeg havde dig på et meditationskursus i tre uger, ville jeg spørge dig hver morgen: Har du lyst til at meditere, eller har du lyst til at sove? Hvis du har en generel træthed i dit system, vil du svare ”sove”! Trætheden skal ud først, det ville måske tage to uger, og så kunne du meditere den sidste uge. Hvis man har børn, sygdom i familien eller lign., har man været i søvnunderskud længe og har tonsvis af gammel træthed i systemet. Er det ”lovligt” for dig ikke at lave noget som helst?

– Nej, svarer Anette.

– Du ”har lov” til at gå for dig selv og lave en guidet meditation, men du ville ikke give dig selv lov til at tage en lur om eftermiddagen f.eks.?

– Ja, sådan er det nok, svarer Anette.

– Hvis du har brug for at sove, når du mediterer, så sov! Det er der ikke noget galt i, siger Tom Stern.

Efter meditationen – hvor hun ikke faldt i søvn – fortæller Anette, at Tom Stern havde guidet hende igennem en meditation med fokus på at få mere indre ro, slippe bekymringer og være mere målrettet.

– Jeg fortalte Tom, at jeg altid ser mig selv udefra, når jeg mediterer. Jeg er lige som ikke nede i kroppen, jeg ser mig selv oppefra, og det, har jeg altid troet, var en fejl. Men han forklarede, at det bare var super, for kroppen er bare en krop, det er alt det andet udenom, alle energierne som omgiver kroppen, der er den virkelige mig.

Tom Stern bad Anette om at forestille sig, at hendes indre ro har en farve, som hun skulle tage på, når hun havde brug for det.

– Jeg forestillede mig ruller med farver, der lå på et bord. Nu ved jeg, jeg har mit bord med ruller, som jeg kan tage frem når som helst. Det vil jeg helt sikkert bruge fremover.

Bånd til eksmanden

Nina, 45, mediterer regelmæssigt og har gået på kursus hos Tom Stern i Institut for Personlig Udvikling for godt ti år siden. Hun har derfor lang tids øvelse i ikke at bekymre sig, slippe kontrollen og hverken hænge fast i fortiden eller fokusere på fremtiden. Men hun har svært ved at slippe tanker omkring sin eksmand, vi kalder ham N, også selv om det var hende, som afsluttede det otte år lange forhold. Hun bor alene med sine børn på 17 og 7 år, den yngste har hun med N.

– Jeg har et godt liv, jeg er glad for bolig, arbejde, fritid, mine børn har det godt, og jeg trives i mit eget selskab. Men jeg føler, jeg har nogle bånd til N, som gør at jeg ikke finder en anden partner, og det irriterer mig. Især fordi jeg ikke rigtig ved, hvad det handler om. Jeg er i tvivl om, hvorvidt det er kærlighed på trods af alt det dårlige, jeg har været igennem med ham, eller om det er seksuel afhængighed, for han er stadig den eneste, jeg har lyst til at dyrke sex med. Jeg har derfor ikke været sammen med andre i et år, fortæller Nina.

Tom Stern spørger ind til, hvad det er, Nina gerne vil have af et forhold, og hvad hun har at give. Han siger, hun kan gå hjem og skrive, hvordan hun ser sig selv indefra – de ting hun indeholder, de ting hun har at byde på, og samtidig skrive hvordan hun mener, andre oplever hende – hvordan hun virker på andre, hvad hun udstråler.

– Du er meget visuel. Du tænder på udseende, og så går du på kompromis med det indre. Sådan er andre mennesker ikke nødvendigvis. De fleste mennesker ser dit væsen og fokuserer ikke på, hvordan du ser ud. Så måske skal der være større overensstemmelse mellem den, du er og det, du udstråler.

Tom Stern beslutter at lave en blanding af meditation og hypnose på Nina, og han beder hende forestille sig, at hun klipper alle bånd og strenge til N over og lader ham flyve væk. Så beder han hende forestille sig det sted inden i, hvor hendes kærlighed bor.

– Under hypnosen/meditationen kappede jeg båndene til min eks og så ham flyve væk. Han så bange ud, men jeg var ligeglad, og det føles ret godt. Da jeg skulle forestille mig det sted, hvor kærligheden bor, var den først et lille, gråt rum af metal. Men Tom sagde undervejs, at der var farver, og det hjalp mig videre. Der blev lyst, og ”rummet” blev større. Til sidst samlede det sig ligesom til en diamantformet figur inden i min krop, og den figur vil jeg forestille mig og prøve at fokusere på, hver gang N dukker op i mine tanker, fortæller Nina.

Efter hypnosen/meditationen opfordrer Tom Stern hende til at få gang i sin seksualitet igen ved at indlede nogle forhold, som ikke nødvendigvis skal munde ud i noget fast.

– På en måde kunne jeg godt tænke mig det, bare for at komme videre i den henseende. Men jeg synes, det er plat at søge efter en sexpartner på nettet, og det er begrænset, hvor meget jeg kommer i byen med en syvårig derhjemme. Men jeg vil tænke over, hvordan jeg kan løse det, siger Nina.

Lige ved hånden

Som noget helt nyt er det muligt at downloade Tom Sterns guidede meditationer til sin smartphone på adressen www.imeditation.dk. Det er gratis at komme i gang, man kan også vælge at købe nogle meditationer, og man kan optjene bonuspoint og få adgang til endnu flere meditationer. Desuden er det muligt at følge sin meditationsudvikling på et diagram, både pr. dag, uge og måned.

– Det er en rigtig god måde at begynde en meditationspraksis på. På den måde er man fri for tage på kurser for at lære det, og det gør det nemt at få implementeret meditation i sin dagligdag. Du kan meditere overalt – på rejse, i toget osv. Når du lige har brug for at få boostet din energi, har du altid en guidet meditation lige ved hånden, siger Tom Stern.

Videnskaben blåstempler meditation

Forskere fra Massachusetts General Hospital i Boston, USA, påviste i en stor undersøgelse fra 2009, at meditation ændrede hjernestrukturen på forsøgspersonerne. Ændringerne var tydeligst i den grå hjernemasse i et område kaldet hippocampus, som har betydning for blandt andet hukommelse og indlæring. Der var også ændringer i områder, som ifølge forskerne kædes sammen med indlevelse og empati, selverkendelse og bearbejdningen af angst og stress. Samtidigt rapporterede deltagerne også selv om færre stresssymptomer.

Forskning fra Aarhus Universitet viser, at meditation har en positiv effekt på en række sygdomme, og videnskaben har længe vidst, at meditation og åndedrætsøvelser giver roligere hjerterytme og åndedræt samt bevirker, at mængden af stresshormonet cortisol falder i kroppen.